Pieter-Bas Vroegindeweij

Pieter-Bas Vroegindeweij ‘Muziek is als een levenslange ontdekkingsreis’

Pieter-Bas (1979): Ik ben geboren in Zwolle en heb tot 2000 in Heino gewoond. Daar ben ik begonnen bij de drumband van de plaatselijke muziekvereniging ‘Ons Genoegen’, toen ik ongeveer 8 jaar oud was. Later werd ik daarnaast ook slagwerker van het fanfare orkest. Om mijn ouders te overtuigen slagwerk te mogen gaan spelen, heb ik flink mijn best moeten doen. Dat het geen bevlieging was, blijkt uit het feit dat ik nog steeds met veel plezier muziek maak.

Tijdens mijn middelbare schooltijd kreeg ik slagwerklessen van Eddy Lammers (Drum en muziekschool Zwolle) in heel veel verschillende muziekstijlen, zoals fusion, rock, jazz, Latin en samba.

Ook heb ik veel geleerd van de lessen klassiek slagwerk gegeven door Jan Wissink. Hier lag de nadruk op rudimentals. Daarnaast kreeg ik ook inspirerende drumstellessen door Fred van Vloten gericht op het onafhankelijk inzetten van alle 4 de ledematen. En dan zijn er natuurlijk nog de verschillende drumclinics die ik bezocht van bekende drummers zoals René Creemers, David Jones, Mike Mangini en Cesar Zuiderwijk.

Om mijn lessen in de praktijk te brengen speelde ik in deze periode ook bij het schoolorkest. Met dit orkest heb ik diverse concertreizen gemaakt, onder andere naar Polen. Ook hebben we deel genomen aan het ‘Orkestival’. Later zat ik ook bij het ‘Zwols studentenorkest’.

In de periode van 2003 tot 2013 was ik slagwerkinstructeur bij ‘de Broederband’ in Nieuwleusen en ‘Muziekvereniging Woudklank’ uit Zuidwolde (dr). Bij ‘Woudklank’ speel ik nog steeds slagwerk in het Harmonieorkest.

Ooit begonnen op één oefenpad en langzaam het een en ander bij elkaar verzameld… met mijn eerste Premier drumstel nog steeds in mijn bezit. Na een aantal Amerikaanse merken toch weer terug bij de Britse drumsets. De diepte en warmte van de klank van deze sets geven mij veel speelplezier. De drumstellen waar ik momenteel op speel zijn ook Premiers; een ‘Genista’ met berken ketels en een ‘Classic Series’ met esdoorn ketels.

Naast het orkestwerk speelde ik ook in diverse bands waaronder; ‘Seven Miles Jazzband’, en ‘Lucky Tunes’ de docentenband van mijn middelbare school. Ook werd ik regelmatig gevraagd voor begeleiding van kinder-, jeugd- en gospelkoren en gospelbands waaronder Solid Ground. Ook een gave ervaring was het project ‘Updigging’ van ‘Solace I Guess’, muziek gecombineerd met theater. Ook bij ‘The Magnolians Dance Orchestra’ heb ik een aantal keer meegespeeld. Bij het laatste project in het kader van hun 40 jarig jubileum, leerde ik Evert van Loon kennen die betrokken was als orkestleider, en zo is de link gelegd naar WestEndJ.

Mede dankzij leden van ‘Seven Miles’, Michiel Daverschot en Huibert Wilschut ben ik Jazz verder gaan onderzoeken en ontdekken. Ook was ik regelmatig te vinden in de Zwolse Jazz Club en op het North Sea Jazz festival. Hierdoor ben ik veel Jazz gaan beluisteren. Geïnspireerd geraakt door drummers als Louis Debij, Peter Erskine, Victor Jones, Arno van Nieuwenhuize en Buddy Rich probeer ik mijn ‘eigen’ stijl steeds verder te ontwikkelen. Het is erg motiverend om met de leden van WestEndJ samen te mogen musiceren.